Se undersider for referater fra tidligere år
"Generalforsamling 20. marts 2025 i N/F Kløverengen
1. Valg af dirigent og referent
Nathalie bød velkommen. Birgitte blev valgt som dirigent/ordstyrer og Inge som referent.
2. Beretning
Nathalie aflagde beretning:
"Kære medlemmer af N/F Kløverengen
Velkommen til dette års generalforsamling.
Det har været mit første år som formand for vores forening, og jeg skal gerne indrømme, at det har været en ny og lærerig proces at træde ind i denne rolle, når man ikke på forhånd har haft indblik i bestyrelsens opgaver, arbejdsformer, opgavefordeling og samarbejde - men det er en læringsproces, som jeg forsætter ind i 2025.
I løbet af året har vi gennemført nogle væsentlige tiltag.
Vi fik endelig beskåret det store træ ved Alices hus, og naboen på den anden side af hegnet, Uffe, har lovet at fortsætte med at holde det nede.
Derudover er der blevet opført et nyt solcelleanlæg, og vores fælleshus er blevet hævet, så det nu står mere robust og er højt hævet ved evt. oversvømmelser - begge opgaver er blevet ledet af Frank, og vi takker dig for indsatsen, Frank.
Hvad angår fremtidige projekter, overvejer vi fortsat at opsætte et panelhegn ved pissoiret, men afventer, at vi får større klarhed om naboforeningens planer, så vi kan handle fornuftigt og i fællesskab.
I det kommende år vil vi især have fokus på havehusenes vedligeholdelsesstand. Husene er gamle, vi har dem til låns, og det er vores fælles ansvar at bevare dem bedst muligt; det handler om bemaling så intet træværk blottes, løbene reparationer og hævning fra jorden så husene ikke rådner nedefra.
Bestyrelsen vil udarbejde nogle retningslinjer for dette, og jeg vil bede jer alle om at tage godt imod dem, så vi hver især og i fællesskab sikrer husenes holdbarhed.
Desuden vil vi fortsætte med de fælles arbejdsdage, som tidligere har vist, hvor meget vi kan løfte, når vi står sammen. I 2025 vil vi gentage succesen, og jeg vil gerne opfordre alle til at deltage; jf. vedtægterne har vi hver især forpligtet os til at deltage i 1 årlig arbejdsdag; hver en indsats tæller og skaber samtidig en mulighed for at møde sine havenaboer og styrke vores fællesskab i haven.
Vi har oplevet både udfordringer og gode stunder i årets løb, men en af de tunge begivenheder var, da vi omkring årsskiftet modtog den sørgelige besked om Lisbeths bortgang. Lisbeth var både en god kollega i bestyrelsen, men også en god havenabo, som vil blive savnet i vores forening. Det er derfor en glæde, at Lisbeths datter Joy har valgt at overtage Lisbeths have og dermed viderefører en del af hendes ånd og engagement her hos os.
Vi har også måttet sige farvel til endnu 2 havenaboer, som er fraflyttet siden sidste samling, Rasmus og Mads, og samtidig har vi budt 3 nye medlemmer velkommen; nemlig Anne og Malte og Hanne. Jeg håber, vi alle vil hjælpe dem godt til rette, så de fornemmer og hurtigt vil føle sig som en del af vores havefælleskab.
Til slut vil jeg gerne sige en varm tak til alle, der på den ene eller anden måde har støttet fællesskabet i årets løb. Uanset om det har været ved at give en hånd med ved praktiske opgaver, møde op til arrangementer, hjælpe en nabo men en praktisk opgave; et have-dyrkningsråd, en ny busk eller plante - eller blot ved at stå klar med et opmuntrende ord, et smil eller en venlig hilsen, når man mødes i haven - herved har I alle været med til at gøre vores forening til et rart sted at være. Jeg glæder mig til at se, hvad det nye år i haven vil bringe, og hvordan vi fortsat kan udvikle vores dejlige haveliv sammen.
Tak for ordet."
3. Årsregnskab med evt. revisionsberetning
I kassererens forfald kommenterede Inge kort regnskab og budget. Der har været en 3% stigning på kontingentet til Kolonihaveforbundet, og der er i budgettet medtaget et beløb til storskraldscontainer, jf. nærmere herom nedenfor. Derudover blev nævnt en lidt større post under pkt. 15 (generalforsamling, bestyrelsesmøder, fælles arbejdsdage mv.), hvor der er afsat et beløb til fællesspisning på første arbejdsdag, hvor man tidligere selv har medbragt frokost/madpakke.
Der blev spurgt til det forhøjede beløb under pkt. 17 (returleje, -depositum, -nøgler, ekstra nøgler), som skyldes, at betaling for et hus undtagelsesvist er gået over foreningens konto.
4. Indkomne forslag
Dirigenten oplyste, at der ikke var modtaget nogen forslag.
5. Godkendelse af budget, herunder fastsættelse af leje
Da foreningen løbende kører med underskud og har haft store udgifter i 2023, 2024 og 2025 og havde en kassebeholdning ved udgangen af 2024 på kr. 93.000, anså bestyrelsen det for passende at forhøje den årlige leje med kr. 100, hvilket revisorerne tilsluttede sig. Punktet blev sat til afstemning og forhøjelsen blev vedtaget, ligesom budgettet godkendtes.
6. Valg af formand
Formanden er ikke på valg (2024).
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
Susanne (2023) og Inge (2023) var på valg og genopstillede.
Frank genopstillede ikke til bestyrelsen. Iben blev valgt som nyt bestyrelsesmedlem og Kirsten som suppleant – begge med applaus Bestyrelsen består herefter af Iben, Birgitte, Nathalie, Susanne, Kirsten (suppleant) og Inge.
8. Valg af interne revisorer og suppleanter
Da Iben er indtrådt i bestyrelsen, fratrådte hun samtidig som revisorsuppleant. Pernille M. blev med applaus valgt som revisorsuppleant i stedet for Iben
9. (evt.) Valg af ekstern revisor
Punktet er ikke relevant.
10. Valg af vurderingsudvalg
Torben og Malte bekræftede, at vurderingsudvalget genopstiller.
11. "Storskraldscontainer"
Bestyrelsens forslag om storskraldscontainer
Bestyrelsen har drøftet muligheden for en storskraldscontainer, da der henstår mange ting på området, som det måske for nogen er en uoverskuelig opgave at køre på genbrugspladsen. Emnet blev drøftet og mundede ud i en beslutning om at få en container i løbet af foråret (anslået udgift ca. kr. 4.500). Det er ikke tænkt som en tilbagevendende ordning med en storskraldscontainer” men en forsøgsordning, som efterfølgende vil blive evalueret.
12. Evt.
Byggeregler:
Der var en længere snak om husenes vedligeholdelsesstand og byggeregler. Torben fra vurderingsudvalget redegjorde for nogle af byggereglerne, og det blev aftalt, at bestyrelsen i samarbejde med vurderingsudvalget udarbejder en vejledning/notat for at klarlægge reglerne for medlemmerne.
Torben nævnte i den forbindelse, at vurderingsudvalget kan vurdere et hus til nul kroner, og at bestyrelsen kan kræve et hus nedrevet, hvis det er i for dårlig stand, og opførelse af et nyt, da der er og skal være huse i alle haver med undtagelse af én have.
Ligeledes blev reglerne om 2,5 meter til skel/sti ved opførelse af nyt hus fremhævet, idet der ikke må opføres nye huse på eksisterende fundament fx på Jernbanestien, da der så vil skulle være 2,5 meter til skel/sti. Dette er bl.a. baggrunden for vigtigheden af, at de gamle huse vedligeholdes.
Desværre er vi underlagt reglerne for kolonihaver, hvor der selvfølgelig er brandhensyn, selvom vi er en nyttehave og ikke overnatter i husene. Det er uklart, om Københavns Kommune vil håndhæve reglerne om 2,5 meter til skel ved opførelse af nyt hus. I sidste ende påhviler det den enkelte havelodslejer at sikre, at reglerne overholdes (ved ansøgning til Københavns Kommune om nyt hus), herunder også kravet om rottesikring af huset (med fx tætsluttende hønsenet rundt om huset, som graves ned i en vis dybde), selvom det ikke giver mening i en nyttehave som vores, hvor der ikke er kloak og ikke det store, rotterne kan leve af.
Et medlem oplyste, at nyttehaveforeningen på Sundvænget af Københavns Kommune var blevet pålagt at rottesikre husene.
Nathalie opfordrede medlemmerne til selv at kontakte Københavns Kommune, hvis der konstateres rotter, alternativt kontakte bestyrelsen.
Endelig blev det nævnt, at vurderingsudvalget ikke vurderer beplantning på havelodderne, selvom der er mulighed herfor.
Vedligeholdelsespligt mod fodboldbanerne:
Der blev spurgt til, hvem der har vedligeholdelsespligten af kantstykkerne mod fodboldbanerne og stierne. Det enkelte medlem med havestykke ud mod fodboldbanerne har vedligeholdelsespligten af stierne og som udgangspunkt også selve kantstykkerne. Da disse flere steder kræver en ihærdig indsats, blev det besluttet, at vedligeholdelse af kantstykkerne kan indgå som en arbejdsopgave på fællesdage.
Grill og dato for høstfest:
Festudvalget oplyste, at foreningen godt kunne bruge en ekstra grill – især til høstfesten. Sten oplyste, at han har en grill derhjemme, som han vil udlåne til formålet.
I øvrigt ligger datoen for høstfesten ikke fast endnu (bliver sandsynligvis den sidste lørdag i august eller den første lørdag i september).
Københavns Kommunes planer for området:
Der blev forespurgt til, om bestyrelsen havde kendskab til kommunes planer for området. Sten udleverede en artikel, som blev oplæst.
Det ser dermed ud til, at det på sigt vil blive sikret, at vandstanden i området bliver holdt i ave, i og med at der planlægges nybyggeri i området.
Samtidig blev det oplyst, at vores naboforening (kolonihave) havde fået forlænget deres lejekontrakt året ud, og at det herefter er uvist, hvad der skal ske med området.
Uønskede gæster:
Der har i løbet af vinteren været 2 tilfælde af uønskede gæster i haven, som dog ikke har gjort den store skade.
Diverse:
Bestyrelsen kunne med glæde konstatere, at der ser ud til at være stor tilfredshed med bestyrelsens indsats og især det "at få tingene til at ske".
Farvel til Frank:
Nathalie takkede Frank for hans indsats i bestyrelsen og overrakte 3 flasker vin.
---oOo---
Tak for en god generalforsamling med en positiv stemning
Bestyrelsen:
Birgitte
Nathalie
Susanne
Inge
Kirsten
Iben"