Referat af ordinær generalforsamling i N/F Kløverengen
Tirsdag den 14. marts 2023 i Kulturhuset Islands Brygge
Til stede: 18 stemmeberettigede medlemmer
Dagsorden
1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere
2. Formandens beretning
3. Fremlæggelse og godkendelse af regnskab 2022
4. Fremlæggelse og godkendelse af budget 2023
5. Valg af kasserer.
Afgående: Pernille Molsgaard. Genopstiller ikke.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
Afgående: Liselotte Bendixen. Genopstiller ikke.
7. Valg af suppleanter til bestyrelsen
8. Valg af revisorer og revisorsuppleant
9. Valg af vurderingsudvalg
Genopstiller: Torben, Anders og Malthe.
10. Eventuelt
1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere
Claus Lykke valgtes til dirigent. Mette Løvgren valgtes til referent og Torben til stemmetæller.
2. Formandens beretning
Formand Claus Lykke aflagde beretning (herunder) Der var to spørgsmål til beretningen.
Annette Skov og Majbritt á Neystabø Beck har sagt farvel til foreningen i den forgangne sæson. Der har desuden været flere interne havebytter.
Ventelisten er kommet så langt ned, at bestyrelsen har besluttet at åbne for den igen. Åbningstidspunktet den 1. april er rykket fra midnat til kl. 20. Proceduren er velbeskrevet på både gammel og nye hjemmeside.
Vi har fået ny hjemmeside: www.nyttehavekloeverengen.dk
Den forgangne sæson er forløbet uden de store dramaer. Bortset fra et stort træ, der væltede på tværs af stikvejen i stormen Otto midt i februar. Kommunen har savet op.
Renoveringen af Fælleshuset har trukket væsentligt længere ud, end det skulle. Vi har for nylig accepteret et tilbud på 50.000 kr., som omfatter komplet udskiftning af vinduerne. Projektet ligger indenfor budgetrammen. Renoveringen burde være færdig i løbet af foråret.
‘Æblestykket’ ved pergolaen har som forsøg i et år fungeret som opstartshave for medlemmer, der venter på en have. På baggrund af gode erfaringer fra et enkelt medlem, indstiller bestyrelsen, at forsøget kører videre.
Opladning af vores flere og flere batterier til redskaber kræver et større solcelleanlæg. Vores nuværende anlæg har vist sig slet ikke at være kraftigt nok. Bestyrelsen opfordrer til, at medlemmer nedsætter en arbejdsgruppe, der undersøger indkøb og etablering af et større anlæg.
Et par store træer i skel ved hhv. Jernbanestien og Tennisklubben generer og trænger til beskæring. Det er planen, at beskæring sker her i foråret.
Vi går nu ind i tredje sæson med offentlig adgang. Sidste år skabte campering på stikvejen lidt utryghed, og der blev indført midlertidig sommerlukning. Det viste sig imidlertid at være svært at komme tilbage på sporet med offentlig adgang igen, efter at generne på stikvejen var ophørt. Derfor skal det slås fast igen: Det skal være åbent i dagtimerne i sæsonen fra 1. april til 31.okt. I dagtimerne vil i praksis sige, at første person åbner, og de/den sidste låser efter sig; ingen efterlader haven ulåst uden medlemmer derude. Det er helt OK at lukke ved 17-tiden.
Ny problemstilling er opstået ift PFAS. Bestyrelsen følger det tæt, men svært at få informationer om specifikke steder. Hvis man er meget bekymret, opfordres man til at dyrke i højbede. Bestyrelsen har også planer om at få lavet jordprøver.
Vanding uden tidsbegrænsning er nu afprøvet i et par sæsoner. Indtil videre har det ikke givet større udsving i vandforbrug. Så vi fortsætter - selvfølgelig med opfordring til samvittighedsfuld brug af vandet.
Småjoblisten genoplives; den har ligget lidt stille efter corona. En hel del af de opgaver, der har stået på listen, kan vi få ordnet på arbejdsdagene. Fx rensning af vandkar. Her opfordres brugerne iø til at holde karrene rene hele sæsonen - og ikke lade organisk materiale ligge og flyde i vandet.
Så er der snegleplagen: Kompostbunker kan let udvikle sig til rene sneglefarme. Hermed kraftig opfordring til at holde skarpt øje med kompostbunker og andre gemmesteder, som fx under rabarberblade osv. - og til at gøre det af med de snegle man støder på!
Støv fra tennisbanerne: Foreningen har indkøbt afdækning til at hæfte på hegnet ind mod tennisbanerne monteret med strips. Medlemmer der måtte ønske at bruge det, monterer selv.
Hegnet ud mod Vermlandsvej ved at være udtjent. Bestyrelsen foreslår, at vi får det repareret professionelt. Renovering må ske i dialog med naboerne, som er enkelt-ejere.
Kæmpestor tak til Sten, som løbende løser utroligt mange nødvendige, praktiske ad hoc-opgaver for foreningen. En højt værdsat indsats - som dog er en stor opgave for én person. Sten vil samle en del af opgaverne på liste som udgangspunkt for at nogle af opgaverne evt. kan overtages af andre medlemmer.
Også en stor tak til alle frivillige for store indsatser og knofedt. Toiletholdet yder en utrolig vigtig indsats, der er helt afgørende for vores alle sammens trivsel i haven. Også tak til alle, der tager sig af Fælleshuset, så det hele tiden fremstår i en stand, så vi alle kan bruge det. Tak til alle, der tager en tur med vandkarrene, og til alle, der deltager i arbejdsdagene og til dem, der melder sig til at arrangere Høstfest og andet socialt.
SPØRGSMÅL/BEMÆRKNINGER ift. beretning:
PFAS: Kunne vi være mere kritiske ift det jord, vi får to gange om året? Kan det undersøges? (Birgitte).
Tennishegn/tekstilafdækning: Det har ikke fungeret i sidste sæson, afdækningen hænger og slasker og går i stykker. Og stort arbejde at fjerne strips (Sten)
3. Fremlæggelse og godkendelse af regnskab 2022
Indtægter: Der er nogenlunde overensstemmelse mellem budget og regnskab. Uoverensstemmelser i den absolutte småtingsafdeling.
Udgifter: Lille stigning i vandudgifter, men forbruget forbundet med stor usikkerhed, fordi målerne har været gået i stykker flere gange.
Renovation = tømning af toiletvogn, har kostet det samme i en årrække.
Tømning af skraldespande er inklusive i jordleje. Vi bruger en del penge på container to gange om året ud fra et ønsket om god service til medlemmerne.
Der er blevet brugt ALT for lidt på vedligeholdelse i og med, at fælleshuset IKKE blev renoveret som ellers planlagt. Der er penge til flere nyanskaffelser. Der er også råd til at bruge lidt flere penge til forplejning til fester.
Samlet set er vi IGEN kommet ud med et overskud, selv om vi havde planlagt et underskud - fordi foreningens penge skal ud og arbejde.
Vi har en egenkapital på kr. 163.721,10
Årsregnskabet blev godkendt.
4. Fremlæggelse og godkendelse af budget 2023
Budgettet blev godkendt. Vi satser på et underskud på knap 100.000 - formålet er at have en buffer, uden samtidig at samle en stor sum sammen.
5. Valg af kasserer.
Susanne Wind valgt som kasserer.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
Inge Nielsen valgt som bestyrelsesmedlem.
7. Valg af suppleanter til bestyrelsen
Birgitte Lund valgt som suppleant til bestyrelsen.
8. Valg af revisorer og revisorsuppleant
Iben Brodersen valgt som revisor og Ulla Nordstrand valgt som revisorsuppleant.
9. Valg af vurderingsudvalg
Torben, Malte og Anders fortsætter.
10. Eventuelt
Birgitte: Forslag om kvashegn ind til tennisbanerne.
Ønske om at vi henvender os til Tennisklubben om hjørnet ved squashhallen, hvor det vælter ind med slyngplanter.
København, den 15. marts 2022/Mette Løvgren
Claus Lykke Mette Løvgren Susanne Wind
Inge Nielsen Frank Pedersen